IVA Groep > Nieuws > Algemeen nieuws > Dit zijn de nieuwe ‘Beweegrichtlijnen 2017’ van de Gezondheidsraad

Dit zijn de nieuwe ‘Beweegrichtlijnen 2017’ van de Gezondheidsraad

Geplaatst op: 22/08/2017
Beweegrichtlijnen

IVA Duurzaam komt op tv! In het kader van deze uitzending krijg je de gehele maand september een gratis UP-Bike bij een IVA Office order vanaf €1500,-!

Op 22 augustus is heeft de Gezondheidsraad het wetenschappelijke onderzoek naar de actuele relatie tussen bewegen, zitten, chronische ziekten en lichamelijke beperkingen op een rij gezet en vertaald naar beweegrichtlijnen.

Computers zijn allang niet meer weg te denken uit de hedendaagse werkomgeving. Alleen heeft dit als gevolg dat steeds meer mensen zittend werk achter een beeldscherm uitvoeren. De relatie tussen RSI- en rugklachten en het vele zittende computerwerk werd als snel gelegd en erkend door de regering. Echter bleef de relatie tussen zittend werk, chronische ziekten en lichamelijke beperkingen tot sindskort vaak vaag en onduidelijk. Met de nieuwe beweegrichtlijnen zal hier verandering inkomen.

“Geachte minister, Hierbij bied ik u het advies Beweegrichtlijnen 2017 aan. In dit advies heeft een commissie van deskundigen de actuele stand van wetenschap over de relatie tussen bewegen, zitten en chronische ziekten en lichamelijke beperkingen op een rij gezet en vertaald in nieuwe beweegrichtlijnen. “
prof. dr. W.A. van Gool

De ‘Beweegrichtlijnen 2017’

De Gezondheidsraad maakt voor de beweegrichtlijnen onderscheid tussen volwassen en ouderen en kinderen van vier tot achttien jaar.

De beweegrichtlijn voor volwassenen en ouderen luidt als volgt:

  • Bewegen is goed, meer bewegen is beter.
  • Doe minstens 150 minuten per week aan matig intensieve inspanning, zoals wandelen en fietsen, verspreid over diverse dagen. Langer, vaker en/of intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel.
  • Doe minstens tweemaal per week spier- en botversterkende activiteiten, voor ouderen gecombineerd met balansoefeningen.
  • En: voorkom veel stilzitten.

Voor kinderen van vier tot en achttien jaar geldt de volgende beweegrichtlijn:

  • Bewegen is goed, meer bewegen is beter.
  • Doe minstens elke dag een uur aan matig intensieve inspanning. Langer, vaker en/of intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel.
  • Doe minstens driemaal per week spier- en botversterkende activiteiten.
  • En: voorkom veel stilzitten.

Beweegrichtlijnen

De oplossing

De oplossing is heel simpel, namelijk; meer bewegen! Alleen begrijpen wij als geen ander dat het niet zo vanzelfsprekend is om na een lange vermoeiende werkdag nog te gaan sporten. De Gezondheidsraad erkent dit probleem en zegt hier het volgende over:

“De percentages laten zien dat nog steeds een groot deel van de bevolking weinig beweegt. De uitdaging is om een blijvende verandering in beweeg- en zitgedrag te realiseren. Meer inzicht in de factoren die mensen helpen of juist belemmeren om voldoende te gaan bewegen, is daarbij noodzakelijk. Wat al kan helpen is dat mensen bewegen integreren in hun dagelijks leven.”

up-bike-cta-smaller

IVA Office Fit stimuleert door tal van verschillende oplossingen beweging tijdens een werkdag. Denk bijvoorbeeld aan het plaatsen van kantoormachines op een tactische plek zodat het lange zitten onderbroken wordt. Daarnaast kan er door middel van een relatieve kleine investering al veel winst behaald worden op zowel financieel gebied als gezondheid. Zo monteren wij jouw huidige bureaublad op een elektrisch verstelbaar onderstel. Zo kan zittend werk afgewisseld worden met staand werk. Door het behouden van het huidige bureaublad is de investering relatief goedkoop. Daarnaast heeft onderzoek uitgewezen dat een werknemer die regelmatig beweegt productiever en minder vaak ziek is waardoor de investering al snel terugverdiend wordt.

Wil jij starten met het stimuleren van bewegen op de werkvloer? Kijk dan op www.fitnaarhuis.nl en meld je aan voor de proefopstelling bestaande uit een UP-Desk en UP-Bike.