IVA Groep > Nieuws > Algemeen nieuws > 5 tips om meer te bewegen op kantoor

5 tips om meer te bewegen op kantoor

Geplaatst op: 15/06/2016
zit-sta-deskbike_thumbnail

Mensen met een kantoorbaan bewegen al snel te weinig. En eigenlijk weten we dit ook wel, maar blijft het toch moeilijk om dit te veranderen. Met deze 5 tips blijf je zelfs op kantoor fit.

Tip 1: Plan beweging in en stel doelen

Een week extra bewegen is niet voldoende. Het moet een levensstijl worden. Dit is vaak ook het probleem, want het is mens eigen om snel te vervallen in oude gewoontes. Plan daarom bewust beweging in en beloon jezelf als je dit nakomt. Spreek bijvoorbeeld met collega’s af om in de pauze te wandelen. Zo motiveer je elkaar om dit ook daadwerkelijk te doen.

zit-sta-deskbike

Tip 2: Sta- en fiets werkplekken

Door het toenemende besef dat mensen op kantoor te veel stilzitten, komen er steeds meer mogelijkheden op de markt om een actievere houding te stimuleren. Zo ook zit-sta werkplekken waarmee jouw bureau snel en eenvoudig in hoogte af te stellen is. Staand werken bevordert niet alleen de doorbloeding en spijsvertering, maar ook de hersenactiviteit. Een sta werkplek kan worden uitgebreid met een zogeheten Deskbike waarmee je zelfs fietsend achter je bureau kan werken.

Tip 3: Lopend of staand vergaderen

Vergaderingen kunnen vaak lang en slepend zijn. Je aandacht verslapt snel als je zit. Probeer daarom eens staand of lopend te vergaderen. Het is bewezen dat lopen of staan de hersenactiviteit verhoogt waardoor mensen creatiever worden. Daarnaast wordt je doorbloeding en spijsvertering geactiveerd. Het nadeel van lopend of staand vergaderen is dat je moeilijk aantekeningen kan maken of gebruik kan maken van een laptop of computer. Met een in hoogte verstelbaar bureau is dit geen probleem.

Tip 4: Uitdagend interieur

Interieur kan op vele manieren een actieve houding stimuleren. Niet alleen het trappenhuis zorgt voor extra beweging op het werk, maar ook spelelementen in een kantoor zoals tafelvoetbal of tafeltennis. Zo heb je in de pauze op een leuke manier toch dat extra beetje beweging. Een ander voorbeeld wat ons laatst verteld is, is een koffiemachine die beweging registreert. Zo vult het apparaat een kopje koffie pas na 10 squats. Drinken halen voor je collega’s kan dan al snel resulteren in een zware workout!

Uitdagend interieur betekent niet altijd een investering. Met een beetje creativiteit zijn er mogelijkheden zat.

Tip 5: Deskworkout

Ook tijdens je werk kan je workout sessies houden. We begrijpen best dat het gek is om midden op de dag squats te doen. Met deze oefeningen kan je stiekem tijdens het werk trainen.

Seat Squeeze (10 keer)
Ga rechtop in je stoel zitten en zet beide voeten op de grond. Span je bilspieren aan, houd dit tien seconden vast en laat dan los.

Seated Raiser (10 keer)
Ga rechtop op je stoel zitten en houd je knieën in een hoek van 90 graden. Til vervolgens je voeten van de grond en houd het tien seconden vast. Span je buikspieren aan. Deze oefening kan ook uitgevoerd worden met gestrekte benen.

Chair twist (10 keer per kant)
Heb je een stoel die kan draaien? Draai de stoel dan (met het onderlichaam) afwisselend naar links of naar rechts toe terwijl je je bovenlichaam stil houdt. Voor extra intensiviteit kan je deze oefening combineren met de Seated Raiser. Houdt bij het draaien dus je benen gebogen of gestrekt van de grond af.

Wat doet jij om fit te blijven op kantoor? Laat het ons weten. Wil je weten welke oplossingen IVA Office Fit biedt? Neem contact op via het contactformulier of bel naar 010 798 90 42.